18mart., 20 18 martie 2020Articole utile
  • 626 views
  • By Carbogaz

Iarna blândă prin care trecem i-a determinat pe o serie de șoferi să-și pună o întrebare legitimă: în condițiile în care sezonul rece nu este unul dur, cât este de relevantă investiția în anvelope dedicate de iarnă? Anvelopele all season încep să devină o alternativă din ce în ce mai tentantă, dar sunt într-aevăr eficiente indiferent de condițiile atmosferice?

Dacă judecăm la rece în funcție de condițiile din ultima iarnă, anvelopele all season prezintă o serie de avantaje. În primul rând nu mai este nevoie de spațiu de depozitare pentru un set de anvelope, iar de două ori pe an nu va mai fi nevoie să pierzi ore în șir la cozile de la vulcanizări pentru montarea anvelopelor corespunzătoare anotimpului. Aceasta a și fost ideea producătorului de anvelope GoodYear  când a lansat pentru prima dată modelul Tiempo all-season. Au fost imediat adoptate de piață, iar vânzările au crescut într-un ritm record, cel puțin până când au început să apară contestatari din industrie care reclamau lipsa de eficiență a anvelopelor Tiempo.

Atunci s-a declanșat problema eficienței și eficacității anvelopelor all-season care a devenit din ce în ce mai pregnantă în lumea auto. Bineînțeles au fost făcute o serie de teste, atât de către autorități, organisme independente, dar și de către producători. Concluzia generală a fost că anvelopele all season se comportă foarte bine în lunile mai calde, de primăvara până la începutul iernii. Totuși, după ce temperaturile scad la valori negative și începe să apară zăpada, le scade nivelul de aderență, distanța de frânare crește semnificativ, ceea ce poate pune în pericol siguranța celor aflați la bordul mașinii. Aceste concluzii se aplică și la mașinile cu tracțiune integrală.

Anvelopele de iarnă au compoziția și profilul concepute în așa fel încât să ofere un maxim de aderență și stabilitate în condiții specifice de iarnă, pe drumuri acoperite cu zăpadă sau gheață. Cea mai pregnantă și, în același timp importantă diferență între cele două tipuri de anvelope în condiții specifice de iarnă este distanța de frânare. Anvelopele de iarnă răspund mult mai bine la acest capitol.

Modul de exploatare al mașinii este factorul determinat în optarea pentru două seturi de cauciucuri, de iarnă și de vară, sau pentru abordarea cu un singur set, all season. În cazul celor care sunt pasionați de sporturi de iarnă și iarna fac excursii la munte, opțiunea pentru anvelopele de iarnă este evidentă. În condițiile unei exploatări preponderent urbane, cu deplasări extraurbane doar în condiții de drum curățat de zăpadă și gheață, varianta all season poate fi una potrivită.