03mart., 17 3 martie 2017Articole utile
  • 295 views
  • By Carbogaz

Chiar dacă au trecut sărbătorile de iarnă, nu înseamnă că s-au terminat vacanțele sau escapadele de weekend la schi. Cei pasionați de sporturile de iarnă au cu siguranță, cel puțin câteva weekenduri planificate pe pârtii, înainte de finalul sezonului. Pentru aceste vacanțe sau escapade de weekend, mijlocul de transport preferat este mașina personală, așa că trebuie să fie într-o stare tehnică perfectă, iar șoferul trebuie să-și ia măsurile de precauție necesare pe timp de iarnă pentru a ajunge în siguranță la destinație.

Adoptarea măsurilor de precauție necesare atât pentru vacanțele al munte în țară, cât și în străinătate este esențială pentru ca sejurul să fie unul plăcut. Condusul preventiv este prima regulă în condiții de iarnă, mai ales dacă pe carosabil este zăpadă sau polei. De asemenea, viscolul poate produce inconveniente majore. Conștientizarea condițiilor de iarnă și acționarea cu precauție sunt elementele primare care contribuie la prevenirea accidentelor.

Bineînțeles, înainte de a ajunge la condusul preventiv, mașina trebuie echipată corespunzător pentru iarnă. În același timp. Șoferul ar trebui să aibă pregătit un kit de iarnă în cazul în care apar condiții speciale. Din portbagaj nu ar trebui să lipsească lanțurile, chiar dacă mașina are anvelope de iarnă noi, un sac cu nisip și o lopată. Înainte de plecarea la drum, toate geamurile ș oglinzile trebuie curățată pentru a asigura o vizibilitate corespunzătoare. 

De asemenea, trebuie curățată și zăpada de pe capotă pentru a nu o pulveriza în parbrizele mașinilor din spate în timpul deplasării.

Odată așezat la volan, șoferul ar trebui să respecte cele mai importante reguli de condus pe timp de iarnă:

  • Plecarea de pe loc se va face lin, fără bruscarea comenzilor mașinii. Pe toată durate deplasării se vor evita accelerația bruscă, frânarea bruscă precum și schimbările bruște de direcție.
  • Păstrarea distanței de siguranță care să permită frânarea în condiții optime. Pentru frânare este recomandată folosirea frânei de motor deoarece prezintă un risc redus de rupere a aderenței față de frâna de serviciu.
  • Atenție la termometrul de pe bord. De obicei, între +4 și -4 grade Celsius stratul de gheață este în curs de formare sau de topire, ceea ce favorizează apariția poleiului. În aceste condiții aderența anvelopelor este una redusă, așa că este recomandat un plus de precauție.
  • În caz de derapaj pe puntea față, trebuie eliberată pedala de accelerație, iar volanul se va manevra în sensul invers celui al derapajului. De asemenea, se va retrograda treapta de viteză și se va frâna ușor până la preluarea controlului. În cazul derapajului punții spate, accelerația va fi eliberată progresiv, iar volanul rotit în direcția derapajului. În acest din urmă caz nu se va acționa frâna.
  • Pentru urcarea rampelor, se va folosi cea mai mare treaptă de viteză posibilă pentru a diminua puterea transmisă roților. Astfel se va evita învârtirea acestora în gol. La coborâre, frânarea se va face, preponderent, cu frâna de motor.
  • Adaptarea vitezei la condițiile de drum este un aspect important. O viteză redusă diminueaz riscul producerii de accidente în condiții de iarnă.

Nu în ultimul rând, înainte de a pleca în vacanță, este foarte important de consultat prognoza meteo. În condițiile în care este anunțat un cod roșu pe traseu, este recomandată amânarea călătoriei.